Av: Tone Hasle og Finn Bjurvoll Hansen
Bobil og Caravan magasinet, nr 1 Februar 2019

Med Bobil i Europa et helt år - del 3

Tone og Finn Bjurvoll Hansen skal tilbringe det neste året i bobil. Turen går over hele Europa, og i hver utgave av Bobil og Caravan Magasinet vil de fortelle om sine opplevelser.

Over Cap Corse

Noe av det vi hadde lyst til å se lå på andre siden av øya, så etter noen avslappende dager på La Pietra valgte vi å kjøre tilbake til Bastia. Vi måtte proviantere litt, fylle gass og diesel. Når dette var gjort satte vi kursen vestover over Cap Corse. Etter å ha studert boka fra France Passion hadde vi valgt oss ut en av de eneste vingårdene som tilbyr overnatting for bobiler. Selve turen over Cap Corse er spektakulær, det er svingete smale veier, men mange møtelommer og rasteplasser hvor man kan stoppe for å nye utsikten.

Vinindustri

Kjøreturen over var helt fantastisk, og etterhvert ankom vi vingården som så veldig idyllisk ut i boka til France Passion. Skuffelsen var stor når dette i virkeligheten var et slags moderne industribygg med parkering i bakgården, det var ikke helt det vi hadde sett for oss. Etter litt rådslaging ble vi enige om å kjøre videre. Opp med appen fra CamperContact, og vi siktet oss inn på en liten by Nordvest som het Ogliastro. Her var det en bobilparkering som lå idyllisk til ved havet, riktignok uten fasiliteter som strøm osv. men vi klarer oss helt greit uten.

Mot Ogliastro

Du verden for en kjøretur. Veiene nordvestover på Korsika er smale og svingete, og underveis lurte vi på om vi hadde gjort en feilvurdering. Smale veier med loddrette stup skjerper konsentrasjonen. Naturen og landskapet er så vakkert at man nesten mister pusten. Veien ble bare smalere og smalere, men plutselig var vi fremme i Ogliastro, en liten søvnig by ganske langt nord på vestkysten av Korsika. Igjen så er det hårfine marginer når det gjelder størrelse på bilen, men vi fikk nå parkert nede på bobilparkeringen. Det var ingen oppmerkede plasser, men lune fine åpninger inne blant trærne. Vi var ganske alene her også, kun én bobil når vi kom, og denne reiste i løpet av dagen.

Sommerbyer

En av de tingene vi virkelig setter pris på er å utforske disse småbyene. Ogliastro var også en typisk «sommerby». Hoteller og restauranter var stengt for sesongen, bortsett fra en. Restauranten som faktisk hadde Michelin anbefaling lå plassert helt nede ved bobilparkeringen, og på kvelden ruslet vi opp og hadde en fantastisk middag. Vi var helt alene, så servicen var på topp.

Tilbake til østkysten

Etter det fine oppholdet vi hadde i Ogliastro bestemte vi oss for å kjøre tilbake til østkysten igjen. Det er strekninger sørover på vestkysten som ikke er fremkommelig med vår bil, og derfor valgte vi en løsning hvor vi kjører sørover langs østkysten for så å runde det sørligste punktet og kjøre så langt vi kom nordover på vestkysten igjen. Turen gikk igjen over Cap Corse, men denne gangen valgte vi en litt annen rute slik at vi kom inn på hovedveien sørover litt sør for Bastia. Underveis havnet vi også midt opp i Rally Korsika, rallybiler kom forbi oss i halsbrekkende fart, og det er rart at dette i det hele tatt går bra på disse smale svingete veiene.

Naturister

En av campingene vi hadde bestemt oss for å besøke var naturistcampen Riva Bella. Ingen av oss er naturister, men det sto på listen over ting vi hadde lyst til å prøve. Riva Bella overrasket stort med tanke på beliggenhet og kvalitet. Flotte strender, flott bobilparkering, restaurant, butikk, spa og sauna. Her fantes det meste for å kunne nyte noen gode dager.

Vi ankom Riva Bella i strålende solskinn, og stedet viste seg fra sin beste side. Vi hadde parkert bilen fem meter fra vannkanten, og det hele var perfekt.

Naturkrefter

Så kom stormen! I løpet av natten blåste det opp til en kraftig storm. Bølgene slo over kanten, og vi måtte etterhvert flytte bilen for at vi skulle føle oss trygge. Det kraftige været vedvarte i to dager, og det var ingen vits i å kjøre videre. Det var flom i gatene i Bastia, mange trær hadde blåst over veiene, og vi valgte å bli stående på den trygge lune plassen vi hadde på Riva Bella. Den fjerde dagen kom solen og varmen tilbake, og vi kunne endelig få testet ut litt naturisttilværelse.

Sørover på Korsika

Neste destinasjon vi hadde valgt ut var Porto Vecchio. Denne byen er egentlig bare en helt ordinær havneby som i hovedsak er kjent for sine flotte strender. Her hadde vi valgt en bynær camping, men denne var dessverre stengt. Igjen så måtte vi opp med appen for å finne alternativer. Vi kjørte videre til neste camping, men også denne var stengt for sesongen. Det viste seg at dette ble en utfordring, både i appene og på websidene vi benytter for å finne bobilparkeringer og campingplasser sto det at plassene var helårsåpne, men når vi ankom var det stengt, og med skilt som sa velkommen tilbake i april.

Alternativet var å fricampe på en stor parkeringsplass i byen, men har var plassen okkupert av et tivoli. Andre parkeringsplasser som kunne vært aktuelle hadde disse lave bommene som gjør at man ikke kommer inn på plassen med bil over 220 cm. Etterhvert så ga vi opp Porto Vecchio, og fortsatte til Bonifacio litt lenger sør.

Bonifacio

Igjen så dukket problemet med stengte bobilparkeringer og campingplasser opp, selv om de står som helårsåpne på web og i appene, så er de stengte for sesongen. Vi kjørte inn i sentrum for å prøve å finne en parkeringsplass vi kunne stå for en natt. Rett nede ved havnen fant vi det vi lette etter, en stor og romslig parkeringsplass uten oppmerkede felter, og hvor det i tillegg var gratis å parkere. Nedturen kom når vi så det store skiltet med «bobiler forbudt» mellom 23:00 og 08:00. Uansett så tenkte vi at vi kunne tilbringe ettermiddagen i Bonifacio, og eventuelt finne en plass vi kunne fricampe utenfor byen litt senere. Tone kom opp med et forslag om å gå innom turistkontoret for å høre om det fantes noen alternativer for overnatting med bobil i nærheten av byen. Her fikk vi bekreftet at det meste var stengt, men at det var helt ok å overnatte på parkeringen siden det var utenfor sesong.

Lykke

Og lykkelige var vi, Bonifacio var et utrolig fasinerende sted. En del av byen ligger på en klippe, og bygningene henger på en måte ut over klippekanten. Bonifacio er også kjent for Aragons Trapper. Legenden vil ha det til at soldater hugget ut alle 187 trinnene i løpet av en natt. Vi måtte selvsagt teste denne attraksjonen hvor man går disse 187 trinnene nedover mot havet, og kan så vandre videre på en smal hylle i klippeveggen. En utrolig spennende opplevelse. Det som kanskje er lett å glemme er at man skal klatre alle de bratte og høye trinnene opp igjen. Bonifacio bar også preg av at sesongen er over, og mye var stengt.

25 Aragons Trapper

Vingården Pero Longo

I søken etter steder å overnatte falt neste valg på vingården Pero Longo, en liten times kjøretur nordover fra Bonifacio. Her kunne både CamperContact og websiden fortelle om en idyllisk vingård med egen bobilparkering. Restaurant og vinutsalg fantes også, og her var det faktisk åpent, og vi fant oss en fin plass på denne koselige gården.Her var det hunder, katter, høner og esler i skjønn forening. Det var det godt å kunne slappe av etter byvandringen og overnattingen vi hadde i Bonifacio. Vi måtte også selvfølgelig teste vinen som var produsert på gården, og den var det heller ikke noe å si på. Da kveldssolen gikk ned bak fjellene som omkranset Pero Longo ble vi igjen fasinerte over hvor vakkert og variert landskapet på Korsika er.

La oss tipse deg

Registrer deg her og motta varsel når vi publiserer enda mer spennende lesestoff.

Vår samarbeidspartner

Gjennom vårt flotte samarbeid med Norsk Bobil og Caravan Club kan vi publisere spennende artikler som utgis i deres medlemsblad. Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.